LA 34ème Coupe de l'America .... suivis et commentaires
- Tiketitan
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Bon ça m'a permis de revoir la régate, Dalton semble souffrir... J'imagine aussi qu'ils ont un soucis, il n'ont jamais été à la rue sur le près comme ça.
A confirmer jeudi, par contre j'espère que les néo-zéds vont bosser leur départ, il n'y a pas moyen, Barker n'arrive pas à faire la 1ère bouée en tête quelle que soit la stratégie.
Reste plus qu'à attendre les explications de Christian Karcher demain pour essayer d'y voir plus clair...
A confirmer jeudi, par contre j'espère que les néo-zéds vont bosser leur départ, il n'y a pas moyen, Barker n'arrive pas à faire la 1ère bouée en tête quelle que soit la stratégie.
Reste plus qu'à attendre les explications de Christian Karcher demain pour essayer d'y voir plus clair...
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- gattaca
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Je ne vois pas de qui tu parlesHelmina a écrit :Clore, clore... tu rêves ! T'en a un qui va débarquer sans remonter lire le topic, puis un autre va lui répondre, puis un autre qui aura remonté le topic mais lu de travers va relancer, puis... ... comme tu dis, faut s'occuper entre les courses !cuplegend a écrit :Pour clore le sujet
- rafat
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A mon avis non vue qu'à chaque passage de porte au vent, l'abattée est assez chaude parce que le bateau veut à chaque fois piquer du nez. Abattre complètement pour empanner à ce moment là et c'est gros plantage avec ces conséquences...Holé a écrit :Et des empannages juste à près l'abatté à la marque 3 (gybe set) à votre avis c'est réalisable ?
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C'est assez intéressant de mettre en lien ce qu'ils ont fait à l'entraînement lundi (enfin ce qu'on en sait) et ce qui s'est passé pendant la régate. On comprend mieux ce qu'ils ont essayé de faire. (Je ne suis pas sûre qu'il faille plus taper sur Kostecki que sur Presti, ou sur les performers ou les designers !!!...)
Presti a donc un peu raconté l'entraînement sur sailingword : Oracle's Off-Day Practice
Presti a donc un peu raconté l'entraînement sur sailingword : Oracle's Off-Day Practice
Sur le même sailingworld, le descriptif de ce qui s'est passé A Gutting Blow to Oracle (avec les phrases clefs de l'équipage)“Today we worked on our moding upwind,” he says. “We found out that our speed could be better if we play a fast mode to match Emirates Team New Zealand’s speed upwind. So we worked with what to do with the wing and the appendages. That was the theme of the day speed-wise.”
The New Zealanders, he admits, have an edge with their upwind fast mode, so Oracle will be trying to better match that mode, improve upon it, and be able to change more efficiently between modes. They also worked on tacking, their Achilles Heel of the first four races, and some of that involved improving trim coordination between skipper Jimmy Spithill and his backup wing trimmer Kyle Langford. “We worked a lot on our tacking,” says Presti. “Trying to improve that consistently going fast into it, and using the rest of the old foil all the way through the tack.
“The speed into the turn, and the rate of turn, and getting a little more lift from that old foil—all three combined makes a better looking tack. Not only better looking but better performance-wise. The idea is to arrive with more speed before the tack. Normally the VMG was a high and slow mode.”
The third item on their practice agenda was the pre-start, specifically working on time and distance and gathering data to improve their confidence in the boat’s performance software.
“Every day we’re tuning the algorithm, but it’s a matter of getting confidence,” says Presti. “It’s never going to be spot on, but if we have consistency we can get confident in the computer. So that’s what we tried to do today—to get a couple of runs at full speed, and from stop to full acceleration. Every day the air is different; different shear, different density, so every day is good to get more data so the computer is better. Then we can be more confident so Jimmy can pull the trigger and hopefully be on the right side of the line.”
While sailing coaches can be both psychologists and speed oracles, Presti says he’s only had to focus on the speed, as the sailors do not need any more motivation than they already have.
“Foiling tack!” called Oracle Team USA’s tactician John Kostecki as Oracle’s big, black 17 sped toward the first leeward gate with a comfortable lead in Race 5 of America’s Cup 34. As he said it, armchair tacticians and fans of the American team were probably asking the obvious: “Why would you give up your lead, especially with a high-risk maneuver you have not perfected?”
It was this decisive and surprising move of the day that instantly gutted their lead and turned control of the race over to Emirates Team New Zealand. Was it the wrong move? Well, not really. It may be the only move they have left in their arsenal. Hampered by inferior upwind speed and an inability to tack from speed to speed, Oracle can not effectively engage with Emirates Team New Zealand. Their only strategy, as Kostecki alluded to after winning Race 4, is to sail around the racecourse as fast as possible.
What he means is that the only way Oracle can out-sail the New Zealanders is to not sail against them, and instead, sail around the track as fast as possible, using every little physical advantage they can—current and geographic windshifts.
Kostecki wanted the immediate gain of the Alcatraz Cone. If they’d gotten it they could have had that much more of a cushion to sail the course as they wish. Unfortunately, as everyone witnessed, the team’s foiling tack around the mark did not work. They went into the turn slower than they needed, the port hull touched down, and their speed plummeted. Their inability to execute a maneuver under pressure failed them once again.
As they sailed toward the Alcatraz Cone with the Kiwis on their hip they couldn’t find a mode that worked, as Kostecki could be heard from the onboard audio feed saying, “We’re a lot lower than them.”
By the time they approached the outside boundary, ETNZ was coming at them with pace, and Oracle’s right-hand advantage was suddenly in jeopardy. As soon as skipper Dean Barker footed off and passed behind he was on his way to owning the outer boundary and the starboard advantage. The race was all theirs.
“The cone was very favored,” said ETNZ tactician Ray Davies. “It’s a race to get in there. We were going to tack early anyway. It gave us a little opportunity, but the boat is seriously going well upwind so that makes it easier for me.”
From there, the tailspin continued onboard 17. Their tacks were no better as they split for clear air, their heads were in the boat, and the wheels were falling off. Onboard, Spithill said, “Accelerate, we’re too slow.”
After the second tack of the beat, someone complained that he had no lift in the board through the tacks, to which Spithill responded, “We’ve got to get this sorted guys . . . we have to get it going.”
Before the next tack Slingsby could be heard saying, “I need more time.” [He later admitted to not being ready.]
As the leg continued, with Emirates Team New Zealand sailing the course freely, the separation grew to 300 meters and onward, and once the New Zealanders rounded the top mark and tore down the run at more than 40 knots it was done.
It was a gutting race for Oracle Team USA, and the television feed from onboard the boat portrayed a dark mood as they sailed upwind for the start of the second race. Then, moments before the start of Race 6, Oracle pulled the plug, choosing to use their “postponement card.” Each competitor is allowed one for the entire regatta.
Spithill later said it was a team decision to stop and refocus. He was then pulled off the boat and joined CEO Russell Coutts inside the team’s tender for a private one-on-one.
“We felt we needed to regroup and look at the boat,” said Spithill in the post-race press conference. “It’s obvious we need to make changes. There was a real chance we were not going to win the second race. The card is there for your benefit. If you’re not comfortable in your equipment then you play the card. If you don’t think you can win the race you can play the card. It’s a decision we’ll have to live with.”
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Yes, je me suis fait la même réflexion. D'une manière générale ETNZ a été plus passif qu'Oracle lors des départs, et ça n'a pas été terrible (même si au début ils arrivaient à s'en sortir).Tiketitan a écrit :A confirmer jeudi, par contre j'espère que les néo-zéds vont bosser leur départ, il n'y a pas moyen, Barker n'arrive pas à faire la 1ère bouée en tête quelle que soit la stratégie.
Qui se cache derrière le pseudo "TNZ" ? Réponse dans cette petite présentation. Et pour ceux qui veulent voyager depuis leur canapé, il suffit de faire un tour sur mon blog (plus de 350 articles et 2500 photos de 10 pays différents situés sur 4 continents).
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Oui, ca doit lui faire tout chose vu les raclés qu'il a affligés à Draper lors de la LVC.TNZ a écrit :Yes, je me suis fait la même réflexion. D'une manière générale ETNZ a été plus passif qu'Oracle lors des départs, et ça n'a pas été terrible (même si au début ils arrivaient à s'en sortir).Tiketitan a écrit :A confirmer jeudi, par contre j'espère que les néo-zéds vont bosser leur départ, il n'y a pas moyen, Barker n'arrive pas à faire la 1ère bouée en tête quelle que soit la stratégie.
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Sur ce type de parcours celui qui réussit le départ c'est celui qui passe la marque 1 en tête. Donc pour moi le premier jour c'est ETNZ qui a gagné les départ.TNZ a écrit :D'une manière générale ETNZ a été plus passif qu'Oracle lors des départs, et ça n'a pas été terrible (même si au début ils arrivaient à s'en sortir).[/color]
avec ces bateaux il suffit de pouvoir abattre 2° de plus que l'adversaire pour aller bien plus vite et pouvoir passer devant à la 1ere marque.
L'erreur des kiwis hier c'est d'avoir laissé un écart latéral trop grand entre eux et Oracle qui a permis aux américains d'abattre.
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Oui, ETNZ a gagné les deux premiers départs, mais c'était juste et rapidement Oracle à repris le dessus.Yoyo a écrit :Sur ce type de parcours celui qui réussit le départ c'est celui qui passe la marque 1 en tête. Donc pour moi le premier jour c'est ETNZ qui a gagné les départ.
Qui se cache derrière le pseudo "TNZ" ? Réponse dans cette petite présentation. Et pour ceux qui veulent voyager depuis leur canapé, il suffit de faire un tour sur mon blog (plus de 350 articles et 2500 photos de 10 pays différents situés sur 4 continents).
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:sml12)
Jimmy, a couple of days ago you called on the people of San Francisco and the people of America to get behind you, and talking to my historian friend, he can not recall a time when an America's cup competitor declined to compete. What do yo say to the people of San Francisco and the people of America now ?

Dernière modification par Stokes le 11 sept. 2013 13:35, modifié 1 fois.
- rafat
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